3D yazıcı teknolojileri otomotivde üretim süreçlerini dönüştürüyor?
On yıllar boyunca 3D yazıcılar, nispeten basit prototipler üretmek için isteğe bağlı bir donanımdan, otomotiv endüstrisini temel şekillerde dönüştüren mutlak bir zorunluluk haline geldi.
Günümüzde otomotiv tasarım stüdyolarında, fabrika montaj hatları ve test pistlerinde 3D yazıcılar karmaşık parçaları oluşturuyor, takım döngülerini hızlandırıyor, ölçüm ve testi geliştiriyor, araç geliştirme sürecinin tüm yönlerine özelleştirme çözümleri sunuyor.
Peki 3D baskının hem bugün hem de yakın gelecekte otomotiv endüstrisini değiştirmesinin 5 temel yolu nedir?
- Esnek, optimize tasarım
3D yazıcı yardımıyla erken aşama araç tasarımının en önemli avantajlarından biri, değerlendirme başlamadan veya parça montaj hattına ulaşmadan çok önce küçük başlatma ve hızlı bir şekilde ölçeklendirme yeteneğidir.
3D süreci, tasarımcılara birden fazla formu ve çeşitli pratik işlevleri test etmelerini sağlar ve bunları geçmiş bir tasarıma göre çok daha hızlı bir nihai tasarıma yaklaştırır. Tek bir baskı oturumunda, çoklu şeffaf ve opak malzemeler, montajsız bir ölçek modeli oluşturmak için sorunsuz bir şekilde entegre edilir.
- Eklemeli üretim ile hızlı takımlar, zamanı ve aşamaları bölüyor
En başından itibaren ek üretim ile takım tasarlamak, geleneksel takım yöntemlerine kıyasla birden fazla adımı ve maliyetleri ortadan kaldırır.
Stratasys tarafından yakın zamanda yapılan bir ankette, otomotiv sektöründeki İtalyan müşterilerin yüzde 60’ının en az bir üretim görevi gerçekleştirmek için Fortus 3D yazıcıları kullandıkları ortaya koydu. Ferrulli’ye göre bazı Stratasys müşterileri üretim için yalnızca Fortus 3D yazıcıları kullanıyor.
Takım sürecini daraltmanın en iyi örneği ise spor otomobil markasının amiral gemisi modeli 2011 Lamborghini Aventador’da bulunabilir. Bir ekip, gövde ve şasinin 1:6 ölçekli prototiplerini, parçaları yazdırma ve monte etme süresi de dahil olmak üzere sadece iki ay içinde oluşturdu.
Geleneksel üretim süreçlerine göre ölçeklendirilmiş parça için takım oluşturmak yaklaşık dört ay ve 40 bin dolara mal olacaktı. Ancak 3D baskı ile toplam üretim ve işleme süresi 20 gün sürerken malzeme, işçilik ve makine süresi de dahil olmak üzere toplam maliyet ise 3 bin dolar oldu.
Hızlı takımlar, birçok otomotiv müşterisi için ana odak noktası haline geldi, bunun da önümüzdeki yıllarda büyümesi bekleniyor.
- 3D baskı ile hızlı özelleştirme
Araçların, özellikle iç mekanların özelleştirilmesi, otomobil üreticileri için pahalı bir çaba. Ancak 3D baskı, tüketicilere bir dizi biçim ve seçenek sunmak isteyen otomobil üreticilerine ekonomik bir çözüm sunuyor.
Ferrulli, özellikle ticari müşteriler için iç mekanların özelleştirilmesinin 3D baskı ile ele alınması gereken bir diğer önemli ihtiyaç olduğunu söylüyor. Bu, araçlar ve enstrümanlar için bölmeler gibi özellikler ekleyen düşük hacimli, özel gösterge panelleri, GPS ve uydu navigasyon sistemleri gibi esnek pano özellikleri oluşturmayı içeriyor.
Elektrikli araçlar hala düşük hacimli bir segmenti temsil ederken, pazar hızla büyüyor ve 3D baskı daha önemli bir rol oynayabilir. Bu araçlar, FDM için mükemmel bir yer olan hafif, son derece uzmanlaşmış bileşenler ve daha düşük miktarlarda üretilmesi gereken parçalar gerektirir.
Özelleştirme, özellikle sanat ve endüstriyel tasarım birleştiğinde, satış sonrası pazarlara da katkıda bulunur.
- Talep üzerine doğrulama ve ileri ölçüm
Ölçüm ve parça montajı söz konusu olduğunda 3D baskı, fabrikalarda artan bir rol oynuyor. Örneğin; Almanya’daki bir OEM fabrikasında, son montajdan önce bir far veya arka lamba üzerindeki birkaç noktayı ölçebilen çok fonksiyonlu bir araç geliştirmek için Stratasys mühendisleriyle birlikte çalışıldı.
Araç, parçaların ve bağlantı elemanlarının doğruluğundan emin olmak için kauçuğun arka farlara bağlandığı yerler gibi kenarları ölçebiliyor. Üstelik sadece üç farklı ölçüm adımını bir araya getirmekle kalmıyor aynı zamanda daha az işlevselliğe sahip çelik veya alüminyumdan yapılmış takımların yerini alıyor ve maliyetleri aynı anda üçte iki oranında azaltıyor.
- Gerçek dünyada fonksiyonel test
Yaklaşık 10 yıl önce Stratasys uzmanları Fiat’a, FDM teknolojisi ile kapı ve gövde panellerinin nasıl oluşturulacağını gösterdi. O zamandan beri Chrysler Fiat Group, daha da fazla işlevselliğe sahip parçalar yaratan birkaç Fortus 3D Yazıcı satın aldı. Şirket böylelikle kimyasallara ve ısıya karşı direnç gibi işlevsel testlere dayanabilecek karmaşık parçalar üretebiliyorlar.
Bir başka örnek olarak da Hyundai Mobis, Kia’nın Spectra’sı için ABS plastikten bir prototip gösterge paneli üretti ve orijinal tasarıma doğruluğunu sağlamak için bir koordinat ölçüm makinesi ile hassas bir şekilde taradı. Tarama sonucunda kokpit maketinde bir prototip olarak monte edilen ve alt montajlara bağlanan bu özgün tasarım, maliyet ve zaman gecikmeleri ekleyebilecek veya uyum ve bitirmeyi engelleyebilecek 27 kusuru tespit etmeyi başardı.
Sonuç olarak; 3D baskı teknolojisi, tasarım stüdyosu ve fabrika katında hayati öneme sahiptir. Ölçüm, işlevsel testler, araç özelleştirme, optimize edilmiş tasarım ve hızlı takım geliştirme, 3D baskıyı benimseme ve optimize etme için uygun maliyetli bir çözüm olarak, rakiplerin önünde olmak isteyen mühendisler, tesis çalışanları ve tasarımcılar için kritik öneme sahiptir.
Neredeyse her gün keşfedilen, test edilen ve uygulanan yeni uygulamalarla 3D baskı teknolojisinin sektörü etkileme potansiyeli daha yeni başlıyor.
Detaylı bilgi almak için bize yazabilirsiniz: