Artec Eva ile Özel Otomatik Şasi Tasarımı için Yüksek Hassasiyetli 3D Tarama
Jason Heard ve ortağı Jack Fisher’ın yıllar içinde yarattığı yüzlerce yüksek performanslı şasiden hiçbiri başarısız olmadı.
Büyük bir kazanın dışında, araba kullanırken karşılaşabileceğiniz motorun patlaması, elektrik sistemi veya şanzıman arızası gibi olaylar nadiren ölümcüldür. Buna karşın, bir şasi arızası ölümcül olabilir. Modern yüksek performanslı şasi tasarımını böylesine zorlu bir hale getiren şey de budur.
Tasarım çok hafifse, güç ve güvenlik tehlikeye girer. Ancak daha fazla veya daha güçlü malzemeler aşırı derecede kullanılırsa bu sefer de performansın zarar görmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle, Güney Kaliforniya’da bulunan Tekk Consulting Inc’deki şasi tasarım uzmanları yıllardır hayata geçirdikleri her projede dayanım / ağırlık oranını elde etmek için özenle çalışıyor.
Tekk Consulting Inc. 2018’de, on yıldan fazla şasi tasarımı deneyimine sahipken, teknik açıdan tartışmasız bir şekilde kusursuz oldukları halde ünlü oldukları yüksek standartları koruyarak projelerini tamamlamak için sürekli zamana karşı yarıştıkları bir noktaya gelmişlerdi. O zamanlar, daha fazla müşteri ile ilgilenmek mümkün değildi ve bu, şasi tasarımının inanılmaz derecede rekabetçi endüstrisinde ön plana çıkmak için gereken proje hacmini üstlenememek anlamına geliyordu.
Böylece Jason ve Jack iş akışlarını A’dan Z’ye incelemeye karar vererek kaliteden en ufak bir ödün vermeden süreci daha sıkı ve daha hızlı hale getirmenin yollarını aramaya başladılar. Odaklandıkları ilk noktalardan biri otomobil gövdelerini, parçalarını ve bileşenlerini nasıl ölçtükleriydi.
Verniyeli kumpaslar, şerit ölçüleri ve cetvellerin kullanımı gibi geleneksel yöntemler, boyutların şüphesiz doğru olmasını garanti edebilirdi ancak bu, her projeye saatlerce ve hatta günlerce vakit ayırmaları gereken acı verici derecede yavaş bir tercih olurdu. Bu nedenle, manuel ölçüm yöntemlerini değiştirmek için 3D taramayı kullanan, otomobil modifiye eden firmalar hakkında araştırma yapmaya başladılar ve böylece, Artec Eva ile tanıştılar.
Hafif, elde tutulabilir bir 3D tarayıcı olan Artec Eva, dakikalar içinde otomobil parçalarının ve diğer sayısız nesnenin yüksek hassasiyette 3D modellerini oluşturarak saniyede milyonlarca noktayı taramalarını sağlayacaktı.
Artec Temsilcilerinden Chris Strong, “Demo sırasında, süspansiyonla birlikte güvenlik kafeslerinin verilerini alabilmek için bir arazi aracı taradık. Bunlar, Tekk Consulting’in özel parçalarını tasarlamak ve takmak için hassas ölçümler gerektiren birkaç temel alan. Çalışmalarının zorluklarından bazıları, alt kesimler, engel teşkil eden süspansiyon ve ulaşılması veya ölçülmesi zor olabilecek yüzeyleri içeriyor. Ancak Artec Eva ile ihtiyaç duydukları tüm verileri kolayca elde edebilecekleri açıktı. Üstelik bu verilere, manuel ölçümlerle ulaşılması sıkıcı ve zaman alan yüzeyler de dahil.” sözleriyle Artec Eva’nın sürece sağladığı katkıları vurguladı.
Demo anından itibaren Artec Eva’nın yetenekleri karşısında büyülenen Tekk Consulting Inc o günden bu yana, Brad Deberti’nin The Performance Truck’ı da dahil olmak üzere yüzlerce projede Artec Eva’yı kullanırken, en iyi 10 otomobil üreticisinin yanı sıra her türlü klasik ya da yüksek performanslı arabalar, birden fazla SEMA projesi ve daha fazlası için çalışmaya devam ediyor.
Heard açıklamasında, “Bu sektördeki herhangi birine sorarsanız, size şunu söyleyecektir: İtibarınız can damarınızdır. Artec Eva’mız bize, doğruluk ya da gizlilikten ödün vermeden, her zaman yaptığımızdan daha fazlasını daha iyi bir şekilde gerçekleştirme gücü veriyor. Artık, ne kadar karmaşık olursa olsun, araç gövdelerini veya parça geometrilerini hızlı ve hassas bir biçimde dijital olarak tarayabiliyoruz.”
Artec Eva, Tekk Consulting Inc.’in The Performance Truck isimli kamyonun içinde “şasi borularının kamyonun dış yüzeyine mükemmel bir şekilde dayandığı” bölgeyi maksimize etmesini mümkün kılarak aynı zamanda kabin içinde fazladan alan yaratmalarını sağladı. Böylece, sürücünün kafası şasiden yeterince uzakta konumlanabiliyor. Kamyonun gövdesinin mükemmel bir şekilde taranması ona bir eldiven gibi uyan bir şasi tasarlamalarına olanak tanıdı.
Bir Orijinal Ekipman Üreticisi’nden CAD dosyalarına ihtiyaç duyan her otomobil modifikasyon firması, bu sürecin zorluğunu bilir. Heard, Artec Eva’nın bu kapsamdaki faydalarını ise şöyle anlatıyor:
“Eva ile her taramamızı, işlem sonunda ortaya çıkan CAD dosyalarıyla karşılaştırdığımızda ne kadar yakından eşleştiklerine inanamadık. İlk başta şaşırdık ama yüzlerce projeden sonra alıştık. Artık CAD dosyalarını bile beklemiyoruz. İster bir Porsche, ister Toyota, isterse bir grup parça olsun; sadece taramayı gerçekleştiriyor ve işe koyuluyoruz. Tek başına bu durum bile bizi günlerce veri bekleme stresinden kurtardı.”
Tekk Consulting Inc, Artec Eva ile 3D taramayı o kadar tutkulu bir şekilde benimsedi ki, tarama dosyalarını kendi dijital pazarları olan DIYoffroad.com’da çevrimiçi olarak satmaya başladılar. Yıllar boyunca, dünya çapında onlarca ülkeden yüzlerce otomobil modifiye firması ile şasi tasarımcısı onlarla iletişime geçti ve piyasa gün geçtikçe büyümeye devam ediyor.
Her otomobil modifikasyonu ve tasarımı yapan firmanın kendi 3D tarayıcı ve 3D yazıcısına sahip olacağı bir gelecek öngören Heard, piyasanın zaten bu yönde hareket ettiğini belirtiyor: “Bu, dünyanın dört bir yanındaki uzmanların dijital içerikler yaratması, bunları mağazalarında kullanması veya çevrimiçi olarak başkalarına satması anlamına geliyor.”
Tekk Consulting Inc’in yaptığı yüksek performanslı tasarım çalışmasının bir başka yönü ise genellikle ince kabuk yaklaşımı yoluyla taranan bileşenler üzerindeki Sonlu Elemanlar Analizi (FEA) yöntemi. Bu, parçaların kesin boyutlarını almayı ve ardından mekanik mukavemetlerini, sertliklerini veya ne kadar bükülebileceklerini ve bu sapmanın CAD’de nasıl göründüğünü analiz etmeyi gerektiriyor. Bu süreç, bileşendeki bir hata noktasını ele almak için onun yeniden tasarlanmasına ve bileşenin öncekiyle eşit derecede veya daha iyi performans göstermesine olanak tanıyor.
Önceden, bu bileşenlerin elle ölçülmesi gerekiyordu ve bu, çift kontrol ile yeniden ölçüm de dahil olmak üzere uzun vakitler alıyordu. Ama şimdi Artec Eva ile kumanda kollarından döner bağlantılara, yuvarlanma çubuklarından tüm süspansiyonlara kadar, yeniden ölçüm ya da çift kontrol gerektirmeden dakikalar içinde eksiksiz taramalar gerçekleştiriyorlar.
Heard, bunun neden bu kadar önemli olduğunu şöyle açıkladı: “FEA’nızın ne kadar iyi olduğu önemli değil, alınan veriler sadece bir inç kadar bile kusurluysa, bu bir felaket reçetesi olur. Başarısızlığı önlemek ve performansı artırmak için bu bileşenleri matematiksel olarak doğru bir şekilde bükmeniz ve eğmeniz asla mümkün değildir.”
Heard son olarak, “Eskiden bir yarış arabası yapmaya kalkıştığınızda bu bahsettiğimiz işlemler 14 ila 16 saat süren bir süreçken şimdi sadece 2 ya da 3 saatinizi alıyor. Artec Eva’nın sağladığı hassasiyet ve güvenlik bir yana, sadece bu bile bizim için büyük bir fark yaratıyor.” sözleriye Artec Eva’nın çalışmaları üzerindeki etkisini özetledi.